Ei bine, da,
Recunosc.
Vinovata.
Imi place Puccini.
Intotdeauna mi-a placut, si constat ca pe masura ce trec anii, incep sa-i gasesc virtuti si lui Verdi.
In seara asta am experimentat opera pe bune, adica la "in picioare". Biletul ala de 3 sau 4 euro , pentru oricine.
Ca sa se inteleaga despre ce e vorba, opera din Viena e una extrem de democrata.
Cu 2 ore inainte de spectacol (cel putin!), lumea sta la coada la o casa speciala, aflata in spatele operei, care vinde doar aceste locuri in picioare. Cu aproximativ 80, 90 de minute inaintea reprezentatiei incep sa se vanda biletele. Opera dispune de cca 500 de locuri "Steheplätze". Eu azi am avut noroc, am luat biletul cu nr 66.
Cele mai bune sunt evident, la parter, in primul rand de locuri in picioare. Locurile la parter costa 4 euro.
Apoi urmeaza Galerie si Balkon, de 3 euro. Eu mi-am luat Galerie.
E bine sa fii din timp la casa pt a-ti procura biletul. Pentru ca imediat ce l-ai luat, te duci frumusel la parter, balcon sau galerie si astepti sa se deschida usile. Ele se deschid cu cca o ora, 50 de minute inainte de spectacol.
E bine sa fii devreme...ca sa iti marchezi teritoriul :)
Locurile in picioare sunt de fapt bine delimitate, in calupuri de cate doua ,si au in fata o bara imbracata in catifea rosu inchis si bine roasa:) , pe care te sprijini. Iar la Galerie poti bine merci sa te asezi jos pe treapta daca ai obosit prea tare, doar ca nu mai vezi scena.
Cele mai bune locuri sunt vanate de cunoscatori, care vin devreme si le marcheaza lasand o esarfa pe bara din fata. In centru si in un pic stanga /dreapta se vede perfect. In partile extreme e mai problematic.
Locurile in picioare sunt luate, din ce-am vazut eu azi, de cel putin trei categorii de melomani:
Regia, clasica. Margarethe Wallman.
Tosca, (Michèle Crider) nu mi-a placut. Emotional era bine, nu zic. dar Vissi d'arte fals???? Batai de glas la fiecare acuta lunga? si in general..fals, fals, fals? M-am bucurat ca am dat numai 3 euro:) Domnul de langa mine era la fel de nemultumit. Tinerii din fata urmareau pe partitura, nici ei n-au aplaudat-o. La finalul ariei, dupa ce il omoara pe Scarpia, am ramas cu un gust amar. Ceva de genul, ia uite, o Tosca fara Floria buna.....
ca sa dregem amarul, la Diva, Angela Gheorghiu. Mie imi place cum canta.
Scarpia ( Falk Struckmann), remarcabil. Iar personajul, un ticalos...dar ce maniere! :) Ce frumos o invita pe dansa la masa. Vocea grava si nuantata a domnului Struckmann a emotionat publicul si l-a tinut in tensiune in actul doi.
Cavaradossi (Marco Berti). Minunat!! Plin de gingasie si bravura in actul 1, demnitate in actul 2 si rascolitor in aria sa finala. N-am gasit cu el asta, v-o las cu Domingo. (alta slabiciune de-a mea)
Asadar, Marco Berti a starnit ropote de aplauze si nenumarate Bravo. Le-a meritat.
Dirijorul din aceasta seara a fost Michael Halász. Recunosc, n-am auzit de el pana azi. Dar mi-a placut, a condus cu finete, cu gingasie, cu putere, cu nerv. Solo-ul de clarinet care precede E lucevan le stelle a amutit publicul. Nu se mai auzeau nici macar respiratiile.
Per total, ar fi fost un spectacol fantastic daca aveau si o Tosca macar corecta intonational in distributie. Asa, a fost doar unul foarte bun, (caci, admit, emotional si-a jucat bine rolul)
Recunosc.
Vinovata.
Imi place Puccini.
Intotdeauna mi-a placut, si constat ca pe masura ce trec anii, incep sa-i gasesc virtuti si lui Verdi.
In seara asta am experimentat opera pe bune, adica la "in picioare". Biletul ala de 3 sau 4 euro , pentru oricine.
Ca sa se inteleaga despre ce e vorba, opera din Viena e una extrem de democrata.
Cu 2 ore inainte de spectacol (cel putin!), lumea sta la coada la o casa speciala, aflata in spatele operei, care vinde doar aceste locuri in picioare. Cu aproximativ 80, 90 de minute inaintea reprezentatiei incep sa se vanda biletele. Opera dispune de cca 500 de locuri "Steheplätze". Eu azi am avut noroc, am luat biletul cu nr 66.
Cele mai bune sunt evident, la parter, in primul rand de locuri in picioare. Locurile la parter costa 4 euro.
Apoi urmeaza Galerie si Balkon, de 3 euro. Eu mi-am luat Galerie.
E bine sa fii din timp la casa pt a-ti procura biletul. Pentru ca imediat ce l-ai luat, te duci frumusel la parter, balcon sau galerie si astepti sa se deschida usile. Ele se deschid cu cca o ora, 50 de minute inainte de spectacol.
E bine sa fii devreme...ca sa iti marchezi teritoriul :)
Locurile in picioare sunt de fapt bine delimitate, in calupuri de cate doua ,si au in fata o bara imbracata in catifea rosu inchis si bine roasa:) , pe care te sprijini. Iar la Galerie poti bine merci sa te asezi jos pe treapta daca ai obosit prea tare, doar ca nu mai vezi scena.
Cele mai bune locuri sunt vanate de cunoscatori, care vin devreme si le marcheaza lasand o esarfa pe bara din fata. In centru si in un pic stanga /dreapta se vede perfect. In partile extreme e mai problematic.
Locurile in picioare sunt luate, din ce-am vazut eu azi, de cel putin trei categorii de melomani:
- Studenti si in general tineret dornic de cultura dar cu vantul batand prin buzunare. Ei se imbraca chiar si foarte elegant, ca doar sunt la opera, unele fete isi scot pantofii cu toc si stau in ciorapi in timp ce se canta, iar in pauza se plimba distinse cu pantofii in picioare prin Foyer. Altii se imbraca extrem de modest, in blugi si cizme.
- Melomani inraiti, buni cunoscatori ai operelor , nu prea bogati, sau care au mers de-atatea ori incat un loc in loja nu ii incanta cu nimica. Sus la galerie se determina succesul reprezentatiei. (am avut langa mine un domn care m-a intrebat in ce limba vreau micul ecran care iti traduce cuvintele din italiana...mie imi era indifereant, el a zis ca el oricum nu se uita ca stie f bine opera. La rugamintea unui tanar din spate l-a pus in engleza)
- Turisti , ori melomani, ori curiosi. Curiosii pleaca si dupa primul act fara jena.
- Ar mai fi probabil si cei care si-ar fi luat loc in sala, dar nu mai erau bilete. Avantajul cu aceste locuri e ca nu se vand pe internet. Asta tine de managementul democratic despre care va vorbeam mai inainte. Sunt accesibile tuturor, cu un picut de efort.
Regia, clasica. Margarethe Wallman.
Tosca, (Michèle Crider) nu mi-a placut. Emotional era bine, nu zic. dar Vissi d'arte fals???? Batai de glas la fiecare acuta lunga? si in general..fals, fals, fals? M-am bucurat ca am dat numai 3 euro:) Domnul de langa mine era la fel de nemultumit. Tinerii din fata urmareau pe partitura, nici ei n-au aplaudat-o. La finalul ariei, dupa ce il omoara pe Scarpia, am ramas cu un gust amar. Ceva de genul, ia uite, o Tosca fara Floria buna.....
ca sa dregem amarul, la Diva, Angela Gheorghiu. Mie imi place cum canta.
Scarpia ( Falk Struckmann), remarcabil. Iar personajul, un ticalos...dar ce maniere! :) Ce frumos o invita pe dansa la masa. Vocea grava si nuantata a domnului Struckmann a emotionat publicul si l-a tinut in tensiune in actul doi.
Cavaradossi (Marco Berti). Minunat!! Plin de gingasie si bravura in actul 1, demnitate in actul 2 si rascolitor in aria sa finala. N-am gasit cu el asta, v-o las cu Domingo. (alta slabiciune de-a mea)
Asadar, Marco Berti a starnit ropote de aplauze si nenumarate Bravo. Le-a meritat.
Dirijorul din aceasta seara a fost Michael Halász. Recunosc, n-am auzit de el pana azi. Dar mi-a placut, a condus cu finete, cu gingasie, cu putere, cu nerv. Solo-ul de clarinet care precede E lucevan le stelle a amutit publicul. Nu se mai auzeau nici macar respiratiile.
Per total, ar fi fost un spectacol fantastic daca aveau si o Tosca macar corecta intonational in distributie. Asa, a fost doar unul foarte bun, (caci, admit, emotional si-a jucat bine rolul)
De ce imi place Puccini?
pentru ca e melodic, fara a fi plicticos.
pentru ca e armonic, e inovator, fara a fi voyant modern. Ci e mult mai subtil.
pentru ca orchestreaza extrem de bine.
pentru ca incarca fiecare pasaj cu sentiment, dar nu cu sentimentalism.
pentru ca e un excelent dramaturg, eroii sai sunt deosbiti, dar reali, supusi greselilor, nu sunt zugraviti in alb si negru.
De ce imi place Tosca?
Pentru ca e o poveste despre iubire si onoare, spusa cu pasiune si cu forta, pentru ca e o poveste idealista fara a fi dulceaga, tensionata fara a fi (prea) melodramatica.
De ce mi-a placut asa mult la "in picioare"?
Pentru ca aici opera reverbereaza viu, sincer. Pentru ca e reconfortant sa vezi atatia tineri dornici de a asculta muzica de calitate. Pentru ca e reconfortant sa vezi oameni imbracati modest, fara fasoane, care vin la opera doar din placere in loc sa stea seara la TV . Pentru ca ti se ofera un minim de confort pentru ce platesti. Pentru ca statul in picioare te tine foarte atent la ce se intampla pe scena:) Pentru ca acolo e adevaratul public, care decide daca opera are succes, sau daca spectacolul...cade:)
Pentru ca acolo iti dai seama de ce Viena e orasul muzicii. Muzica vie, pe viu, pe viata si pe moarte.
pentru ca e melodic, fara a fi plicticos.
pentru ca e armonic, e inovator, fara a fi voyant modern. Ci e mult mai subtil.
pentru ca orchestreaza extrem de bine.
pentru ca incarca fiecare pasaj cu sentiment, dar nu cu sentimentalism.
pentru ca e un excelent dramaturg, eroii sai sunt deosbiti, dar reali, supusi greselilor, nu sunt zugraviti in alb si negru.
De ce imi place Tosca?
Pentru ca e o poveste despre iubire si onoare, spusa cu pasiune si cu forta, pentru ca e o poveste idealista fara a fi dulceaga, tensionata fara a fi (prea) melodramatica.
De ce mi-a placut asa mult la "in picioare"?
Pentru ca aici opera reverbereaza viu, sincer. Pentru ca e reconfortant sa vezi atatia tineri dornici de a asculta muzica de calitate. Pentru ca e reconfortant sa vezi oameni imbracati modest, fara fasoane, care vin la opera doar din placere in loc sa stea seara la TV . Pentru ca ti se ofera un minim de confort pentru ce platesti. Pentru ca statul in picioare te tine foarte atent la ce se intampla pe scena:) Pentru ca acolo e adevaratul public, care decide daca opera are succes, sau daca spectacolul...cade:)
Pentru ca acolo iti dai seama de ce Viena e orasul muzicii. Muzica vie, pe viu, pe viata si pe moarte.
mi-au dat lacrimile, ti-am simtit fiecare picatura de pasiune pentru muzica. ai inima de copil. :-)
RăspundețiȘtergeresper sa-mi recapat si fata de copil in curand :), asa cortizonata si umflata nu mai sunt eu insami
RăspundețiȘtergereparca am fost acolo cu tine! multumesc mult, eu sunt o impatimita a operei
RăspundețiȘtergerePuccini -hmmmm nu l-am putut asculta multa vreme pentru ca ma omora tristetea lui... ma arunca intr-o tristete existentiala in care nu aveam ce cauta...
acum, dupa ce am trecut prin ce am trecut il pot asculta si aprecia, dar tot imi baga cutite in inima...
Angela are un CD cu La Boheme, bas - Coliban! :D
foarte frumos scris, bune argumente pt a explica de ce Viena e orasul muzicii. ma bucur pty tine!
RăspundețiȘtergeren-am inteles eu prea mult din "explicatiile tehnice", dar mi-a amintit de o perioada foarte frumoasa a vietii mele.
RăspundețiȘtergeretotusi, n-ai amintit de pernutele pe care si le iau cunoscatorii din primul rand la "stehplaetze" ;)
Mara, pai nu i-am vazut!! sunt la parter poate?:)
RăspundețiȘtergere@all, ma bucur ca v-am facut pofta :)
Superb ai scris.Foarte , foarte mult as fi vrut sa fiu cu tine acolo si sa ma sprijin de bara.
RăspundețiȘtergereVezi, cu cortizon cu tot , poti avea parte de mari bucurii.:)
Ooo, ce postare frumoasa! Sunt sigura ca daca as fi cu tine acolo as reusi sa integ mai multe din tot spectacolul. Doar sa ma faci tu atenta la momentele esentiale!
RăspundețiȘtergereDatorita acestei postari cand vom ajunge la Viena vom merge si la Opera. Sper sa avem cu cine lasa copilul.
Sanatate si putere pentru a sta in picioare la cat mai multe spectacole!
Azi i-am citit mamei cu voce tare postul asta al tau :) i-au dau lacrimile! Te imbratiseaza :) Te pupic si eu Sabinuta draga
RăspundețiȘtergere