Trebuie sa plec :)
CE: creative exploration
Scopul a se impotrivi . A nu lua lucrurile asa cum sunt.
Adolescenta face aceasta. neaga autoritatea si vor sa faca lucrurile altfel. in felul lor. Inovatia si Evolutia.
Motivul pentru care suntem adaptabili : datoram aceasta adolescentei.
Mintea adolescentului se adapteaza lumii in schimbare. este construita asa incat trebuie sa incerce ceva nou.
daca ne gandim la arte, muzica, tehnlogie, stiinta, marile inovatii sunt ale adolescentilor. Computere, social media etc. Toti erau adolescenti. (pana in 25, 26 de ani)
Putem ramane creativi toata viata. Trebuie sa contestam „status quo¨ si sa facem alte si alte conexiuni. Sa incercam mereu ceva nou.
pericolul: sa nu mai stii cine esti. Criza de identitate.
Un adolescent este mult mai predispus la pericole. este normal sa ne ingrijoram, cautarea noutatii presupune f multe riscuri.
Il poate face pe tanar sa nu se simta in regula cu el insusi. daca Dopamina scade prea tare, este asociata cu depresia.
partea buna a cautarii noutatii: ocaziile, oportunitatile.
Este important sa le spunem ce se intampla, ca sa poata folosi aceasta in avantajul lor. Schimbarile in dopamina pot fi foarte constructive : nevoia de noutate poate duce la performanta, in loc sa duca la adictii. performante sportive, academice care cresc dopamina la fel.
Impulsivitatea e mai caracteristica primilor ani ai adolescentei. Scade cu varsta.
Adolescentii cunosc pericolele. Uneori exagereaza posibilitatea unor pericole.
Hiperrationalizare!
Procentual pericolul e mai mic decat posibilitatea ca totul sa mearga bine. De aceea adolescentii risca.
Paradoxal: ratiunea e mai periculoasa decat instinctul. daca instinctul functioneaza „ e gresit, e rau sa merg cu 150km la ora”, atunci adolescentul este mai aparat impotriva pericolului!
SE social engagement. Nu apelezi la parinti pentru probleme, ci la prieteni, la cei de varsta ta.
Natura actioneaza in asa fel pentru a putea pleca din „ the oat meal house”.
Trebuie sa se simta integrati in societatea celor de varsta lor. Pentru ei, integrarea este o chestiune de viata si de moarte, care s-a dezvoltat in mii si mii de ani de evolutie.
Pericolul este de a renunta la moralitate pentru a putea fi acceptat.
Sanatate, sanatate mentala, fericire si longevitate: factorul comun este o societate de suport, grupul important in care vietuiesti, si aceasta se invata in adolescenta.
societatea competitiva este oribila!! e ca un mormant. este foarte rau penttu adolescenti, pentru ca mintea lor lucreaza pentru colaborare!!!
Pentru adolescenti e greu sa gestioneze emotiile, dar e bine sa le ai. Viata e mai palpitanta. Sa le anulezi prin„hormoni infuriati”, imaturitate samd este complet gresit.
In Anglia : Dan Siegel a invatat sa nu se exprime prea emotional in Oxford, in mediul academic. In mediul neacademic, in Londra,-societate mult mai emotionala. Daca nu te exprimi emotional, poti ajunge chiar sa nu recunosti ceea ce simti.
In ghidul despre Romania se spune ca romanii sunt mai reactivi, ca sunt emotionali.
Ceea ce se intampla cu adolescentii: se interpreteaza ca o problema emotiile, in loc sa fie considerate ceva pozitiv, de vitalitate.
Emotiile in spatii culturale diferite: in Japonia, nu se exprima emotiile: spatiu mic , lume multa :) nu poti sa exprimi totul, caci nu mai este loc.
Adolescentii devin reactivi extrem de repede!! Emotiile lor sunt mult mai intense.
Sa treci de la reactivitate la receptivitate: prin respiratie, prin diverse exercitii. Starile lungi reactive sunt nesanatoase pe termen lung, sanatoase pe termen scurt. In terapia de cuplu inveti cuplul sa devina mai receptiv.
exercitiu de cuvinte: NU si Da. Nu are o gama intreaga de sentimente negative in public: iritant, represiv, ca si cum ai fi lovit etc. Da are conotatii evident pozitive: relaxant, amuzat, bland etc.
Starea reactiva activeaza lupta, starea receptiva poate fi calma, angajeaza sistemul social, deschide calea spre comunicare cu ceilalti.
Essence: acronim prin care se poate explica adolescenta.
ES: un adolescent are o reactie emotionala mai puternica. Emotional Spur. Te face mai activ emotia. dar si inconstant. Emotii diferite in secunde diferite. Nu intrebi un adolescent ce-i cu el:) doar il lasi in pace. Ii dai spatiu.
Sa spui adolescentului ca are „hormoni infuriati” este complet gresit, pentru ca nu exista rezolvare, este neputincios. Este si fals.
Drogurile si orice care a adictiv, chiar si zaharul, tigarile, jocurile, toate acestea pun stapanire pe sistemul dopaminei.De aceea adictiile se formeaza in multe cazuri in adolescenta.
Natura schimba circuitele din creier care leaga cele trei straturi ale creierului. Reward circuit of the brain! este mediat de dopamina. base lines drop/ release level rise.
Noutatea creste nivelul dopaminei. Natura are grija sa scoata copilul din siguranta casei din fulgi de ovaz. Nevoia de noutate este controlata de dopamina. Noutatea este mult mai atractiva decat familiarul la varsta adolescentei.
Cand renovezi, lucrezi pe portiuni. Inchizi electricitatea pt a lucra la ea. la fel si creierul.
Fundatia primilor 12 ani : se lucreaza pe ea. creierul nu e imatur, ci in curs de remodelare!!
Scopul este de a integra: 1, diferentiere, 2, legaturi(mielinizarea)
Mielinizarea este a doua etapa, dupa specializare, diferentiere.
Adolescenta e timpul specializarii.
La inceput dezvoltarea este generalista (acumulari din toate domeniile stiintei, artei, sportului etc)
Dar adultul nu se poate dezvolta la fel in toate domeniile.
La inceputul adolescentei :la un moment dat, creierul, in loc sa acumuleze conexiuni, incepe sa le taie, sa le alunge. Se intampla la pubertate. Hormonii isi schimba comportamentul in organism, dar nu exista hormoni infuriati.
Adolescenta si pubertatea nu sunt acelasi lucru, dar desigur ca se pot suprapune.
daca are 14 ani mai poti recreea povestea familiei Oatmeal?
O poveste :) Povestea familiei „fulgi de ovaz”
Sa ne imaginam dormind foarte profund. Ai 4 ani si soarele rasare. mama ta te trezeste cu un sarut bland, buna dimineata dragul meu. te trezesti usor, mama te intreaba ce ai vrea sa mananci,, totule armonios, mic dejun delciios cu fulgi de ovaz, mergi la gradinita, te joci cu prietenii, jucarii, lego, te joci afara. Se termina ziua de scoala, mergi acasa, o masa usoara, un somn bun, mergi afara la joaca, desene animate, o cina delicioasa, desene animate, baie, somn, idilic :)
Miturile adolescentei trebuiesc daramate, unul cate unul.
Realitatea acestei varste este foarte diferita de ceea ce stim, de cultura populara. Nu exista carti pentru a intelege ce se intampla cu creierul adolescentului. Nici pentru partinti, nici pentru adolescenti.
Adolescenta se termina pe la 24, 25 de ani.
Este perioada dintre copilarie si varsta adulta. De ce avem nevoie de un termen pentru aceasta?
Pentru ca toate mamiferele au aceasta perioada in viata. Adolescenta are un scop precis.
Preconceptii despre adolescenta:
Hormonii care innebunesc adolescentul. O perioada dificla, de nebunie, de imaturitate, perioada tranzitorie pe care trebuie sa o induri pana creste copilul.
Sunt toate gresite!!!
Tranzitia de la copilarie la adolescenta poate fi lina sau brusca.
Pauza si revenim!
Poate fi o persoana recuperata dupa o perioada lunga fara atasament?
daca cineva are resurse limitate, financaiare si sufletesti, ar trebui sa stie ce fac daca adopta un copil de 5 ani de la orfelinat.
Nu renuntam la nimeni. Oricine poate fi recuperat. Este ideal sa intervii cat mai devreme, dar creierul permite biologic dezvoltarea atasamentului/recuperarea dupa AVC etc.
Atasamentul insecurizant se poate repara oricand!!
Atasamentul relatiilor romantica e diferit de cel al atasamentului din copilarie. Sunt paradigme diferite. !!
In cazul copilului doar relatia poate fi nesigura, nu copilul.
Un adult in sine poate fi nesigur, ambivalent.
Scopul adolescentei: de a integra toate functiile creierului.
name it and tame it:
daca iti denumesti emotia, daca o identifici, o poti imblanzi.
Dreapta: simti/Stanga o denumesti.
In scoala se antreneaza emisfera stanga. Cunostintele. Cu cea dreapta nu se face nimic.
este foarte periculos, parintele e antrenat sa fortifice emisfera stanga, dar pentru parenting trebuie sa fim in contact cu emisfera dreapta.
Stanga : text. Dreapta contex. Litera si spiritul legii. Descompunere si compunere a lumii.
Emisfera dreapta: memorie autobiografica, stanga memoria factuala.
Semnalele corpului, senzatiile interioare, merg in emisfera dreapta.
Emotiile primare: dreapta. mai spontane acolo.
lumea nonverbala este extrem de importanta emisfera dreapta responsabila pt aceasta.
Stanga: relatia cauza -efect- silogismul.
cand copilul intreaba de ce - emisfera stanga merge bine :) Asa analizam lumea. O descompunem (breakdown)
Emisferele dreapta/stanga thersa.org
la un bebelus emisferele se dezvolta diferit. dreapta prima, stanga mai tarziu.
Stanga are dezv liniara . Dreapta e holistica
Stanga : imparte lumea in definitii de cuvinte
Dreapta: metafore, poezie. Limbaj nonverbal. 4postura, 5gesturi, 1contact vizual, 2expresie faciala, 3tonul vocii, 6timp, 7intensitate etc
In primii 12 ani copilul e ca un burete care absoarbe informatii despre lume
In primii 2, 3 ani emisferele stanga si dreapta se dezvolta treptat, cand una cand alta.
de la 6-12 ani creierul acumuleaza cunostinte teoretice fff multe.
ceea ce se intampla in creier este energie transformationala.
In relatii este la fel.
Cultura si sistemul de neuroni sunt compuse din acelasi lucru. Nu ne gandim de obicei la asta, dar putem dovedi ca cultura modifica structurile neuronale.
Creierul creste prin energie si curgere informationala.
un exemplu din public: un orfan crescut in centre de adoptie, viata plina de trauma. Totusi, el are aceste functii care ii asigura atasamentul securizant , desi a fost batut, neglijat.
Cum se poate?
raspuns: a avut prieteni?
Toate acestea se pot recupera prin meditatie, prin terapie. niciodata nu este prea tarziu sa dezvolti functiile importante pentru sanatatea mentala.
Intuitia: Inima functioneaza la fel cum functioneaza creierul. E ca si cum avem un creier in inima.
Moralitatea: a te gandi la binele social
Empatia: cheia de a recompensa relatiile cu ceilalti oameni.
daca vorbim cu copii despre memorie, emotii, ii ajutam sa integreze emotiile, amintirile
Am lipsit un pic pentru ca am cantat in cor!
un singur sunet: legatura profunda, dar fara comunicare. Rigid.
fiecare un alt cantec: haos
acelasi cantec toata lumea: armonie, integrare.
1.body regulation - condus de cortexul prefrontal
2. comunicarea
3. emotional balance - exista o anumita armonie , curgere armonica a vietii sau nu. Integrarea creeaza armonie
vederea fizica este diferita de vederea mentala- a il vedea pe celalalt. exemplu: o persoana care a orbit poate avea probleme apoi in relationarea cu ceilalti, caci toate sunt interconectate.
Cortex: emisfera dreapta si stanga sunt diferite. Trebuie sa fie diferite si sa lucreze impreuna
corpus colosum: uneste dreapta cu stanga. O trauma in atasament nu le permite sa lucreze impreuna viabil
memoria factuala si autobiografica- hipocampus. neglijarea in timpul copilariei il face sa nu lucreze bine.
cortexul prefrontal : sursa de energie- o uneste cu zona limbica si cu prima structura profunda a creierului. Toate trebuiesc integrate.
relatiile intregrative sunt baza atasamentului securizant
onoram diferentele si promovam compasiunea
III. Cortexul. este la fel de subtire ca 6 carti de vizita asezate una peste alta. Ele formeaza niste harti.
ale lumii trimensionale daca putem vedea, cu varful degetelor daca nu vedem.
gandim cu lobul frontal.
Toate cele 6 functii ale cortexului sunt modelate de parinti, scoala, societate.
parentingul: cum parintele invata copilul sa se integreze .
ce face un creier sanatos: integrarea tuturor functiilor in creier pentru a putea regla emotiile, relatiile, comportamentul etc
1. sisemul limbic lucreaza cu structura primara pt a creea emotie.
2. Motivatia: motivatia se schimba in timp: la 3 luni e diferita de cea de la 10 ani-26 de ani. Motivatia se schimba pe tot parcursul vietii.
3. Evaluarea: cum evaluezi semnificatia a ceea ce se intampla in viata ta. Importanta la 14 ani este alta decat la 4 ani. pt ca sistemul limbic se schimba treptat.
4. MEMORIA. felul in care memoria implicita (emotia, perceptia, comportamentul) se grupeaza in modele mentale. Memoria explicita: constienta a cine esti. totul se intampla in hipocampus- stapanul memoriei implicite.
Adolesecenta este perioada in care se formeaza identittatea. Totul e extra dupa aceea. este sursa primara a constiintei.
5. Atasamentul: sistemul limbic al mamiferelor are nevoie de componentele atasamentului. Atasamentul securizant se formeaza tot in sist limbic. In adolescenta nu te duci la parinti, ci la prieteni. parintii se intristeaza, se simt respinsi, dar nu este cazul :)
La 4 luni creierul este imatur: atasementul se bazeaza pe parinti. Fiecare mamifer are perioada sa de dependenta. Omul este cel mai dependent mamifer. Cel putin un sfert de viata este dependent de parinti. Suntem cele mai adaptabile- dar si cele mai dependente persoane.
al doilea strat : este pe jumatate dezvoltat. nr 3, cortexul nu este deloc dezvoltat.
vom analiza cele trei straturi ale creierului in primii 24 de ani de viata.
cea mai profunda structura a creierului este dezvoltata complet la nastere. Este responsabila pentru functionarea organismului. Creierul reptilian :)
Toate experientele sunt relevante pentru cultura in care crestem. ne vor influenta alegerile, comportamentul.
Memoria ar trebui sa fie reversibila, dar inca nu se stie cum se poate produce acest lucru. Copilul se naste cu aceasta mostenire genetica a celulelor din care este alcatuit, dar si mostenirea epigenetica- experientele inaintasilor.
Dan Siegel vorbeste despre cum mostenim schimbarile epigenetice ale parintilor, inaintasilor. fascinant, mai ales pentru compozitoarea care a scris un doctorat despre Functia memoriei!
ceva nou: adaptarea la trauma : nu ni se schimba doar creierul, ci si ovulele si sperma se modifica, astfel incat MEMORIA acestor evenimente se transmite la copil!!!
Experienta modifica creierul: prin crearea noilor sinapse.
Dan Siegel explica mecanismul sinapselor . Otilia este la mijloc, receptor si apoi transmitator :)
Memoria incepe din interior, caci experienta din afara pantecului se tramsfera in interior. este un pricinpiu ce va ramane universal valabil pe tot parcursul vietii, de la momentul conceptiei. Exterior-interior !!
Totul incepe din exterior si se dezvolta in interior. de aceea sarcina este foarte importanta, dezvoltarea neuronala depinde de evoutia sarcinii: de aceea drogurile, alcoolul mancarea nesanatoasa conteaza
Neuronii sunt de fapt celule ale pielii. Sunte interfata lumii interioare si exterioare
Totul incepe in etapa embrionara, de la prima diviziune a celulei formate la conceptie. Atunci incepe etapa deiferentiala a devenirii creierului.
Toate experientele modifica structura creierului.
Trebuie sa intelegem cum pe parcursul anilor creierul copilului nostru se modifica, pentru a il intelege pe deplin
A inceput!
vom discuta despre cum se dezvolta creierul de la 0-24 de ani si ne vom concentra pe perioada adolescentei
Sala plină la Grand Ball Room hotel Caro.
Public foarte divers, de la parinti relaxati cu copii in brate/wrap/slings pana la figuri serioase si nerabdatoare.
Incepând cu ora 14 voi fi la conferința despre creierul copilului și adolescentului.
daca va merge bine internetul :) m puteti urmari pe blog intr-o sesiune de notite live
http://www.drdansiegel.ro/programday1part2/
mai e putin si incepe cea de-a doua sesiune a conferintelor Dan Siegel in Romania.
Brainstorm. Cum sa ne crestem copiii tinand cont de dezvoltarea si functionarea creierului in perioada 0-24 de ani.
Interesant articolul. In mare parte este corect.
RăspundețiȘtergereSe insala la partea cu bebelusul in pantece. Interiorul si exteriorul este acelasi sistem.
MULTUMESC!
RăspundețiȘtergereMultumesc eu ca ai inteles ceva :) a fost f greu, era extrem de dens, si am mai si tradus cum ar veni, nu aveam casti
Ștergere