29 august 2014

Incepe Concursul Enescu!

Mai sunt cateva zile pana la deschiderea Concursului International George Enescu.
Pentru unii emotii, pentru altii sursa de informare - tinerii si profesorii lor ce vor merge cu siguranta sa audieze competitia, ca in fiecare editie, anul acesta concursul este separat de Festival si va avea un vibe al lui, personal, mai ales ca este insotit de cateva concerte interesante de-a lungul celor 21 de zile.
Organizatorii au pregatit o serie de interviuri cu unii dintre laureatii concursului, din diferite generatii, oameni ce povestesc despre experienta lor din timpul competitiei, ce a insemnat pentru ei concursul si despre ce insemna sa fii muzician in ziua de astazi. Rolul meu va fi unul diferit: voi analiza, intr-o serie de articole, programul impus concurentilor, si voi explica ce anume se testeaza in fiecare etapa din punct de vedere repertorial, tehnic si muzical.
Mi-e drag sa scriu despre debutul seriei de interviuri, pentru ca la succesul lui Alexandru Tomescu am fost martora acum 15 ani.
Fiind un bun prieten, l-am ascultat in aproape toate etapele, cu interes si dorindu-i reusita. Scriu insa si cu nostalgie si tristete despre acele momente in care Alex a fost acompaniat de tatal sau, un pianist de o finete si inteligenta iesite din comun.  Imi amintesc cu acelasi fior de un singur sunet, la pian, in Fantezia de Schumann, lucrare aflata si acum in repertoriul de concurs. Acel sunet care a legat intreaga lucrare si care l-a propulsat pe Alexandru in niste zone extrem de profunde ale interpretarii muzicale, pe care a continuat sa le adanceasca atat de senin in tot timpul concursului si cariera sa viitoare.
Imi amintesc si de frumusetea interpretarii sale in concertul de Sibelius, in finala cu orchestra care trebuie sa le fi dat mari batai de cap membrilor juriului, pentru ca nivelul a fost intr-adevar extrem de ridicat, si, ca dovada, toti cei trei au acum cariere impresionante.
Ascultati-l pe Alexandru si bucurati-va ca in Romania  numele lui Enescu traieste, iata, si prin acest concurs.


24 august 2014

Maidens- crowdfunding


Colegul meu de facultate Claudius Iacob a dezvoltat un program de generare de compozitii. Are nevoie de sprijin ca sa il poata perfectiona.
campania poate fi acceseta aici: https://www.indiegogo.com/projects/maidens-the-music-generator-software

Va las mai jos cu  ce mi-a povestit Claudius despre MAIDENS si sper sa vi se pare si voua la fel de interesant .

MAIDENS este un program de calculator destinat sa asiste compozitorii (si profesionistii din industria muzicala) in realizarea unui deziderat simplu: sa creeze muzica mai bine, si mai repede.

Sunt, in speta, trei categorii de posibili beneficiari ai programului: compozitorul de muzica culta, aflat in cautare de noi mijloace de expresie; creatorul de muzica de film, in permanenta contra-cronometru, si care trebuie in mod frecvent sa livreze un opus de dimensiunile unei simfonii, in doar cateva saptamani; si antreprenorul din industria muzicala, direct interesat sa asigure succesul si productivitatea muzicienilor, ambele fiind direct proportionale cu profitul obtinut.

MAIDENS este ideea insolita a lui Claudius Iacob, detinator al unei licente in compozitie muzicala, si al mai multor certificari in domeniul IT. Claudius a realizat din resurse proprii o versiune preliminara, „beta” a aplicatiei ce se poate descarca gratuit de la adresa www.maidens.ro ‚ si a pornit o campanie de colectare de fonduri pentru finalizarea ei. Campania, care se poate accesa la adresa www.igg.me/at/maidens ‚este gazduita de platforma de ‚crowdsourcing Indiegogo, si urmareste strangerea sumei de 15000 de euro, care sa acopere costurile unui an intreg de dezvoltare a aplicatiei.

Cei care contribuie la sustinerea proiectului primesc in schimb reduceri sau gratuitati permanente la produsul software finit, si asistenta artistica si tehnica din partea autorului.

MAIDENS (acronim din ‚machine aided new sounds‚ sonoritati noi asistate de calculator, eng.) este un program care genereaza muzica.

Conceptual vorbind, procesele sale interne se pot grupa in trei categorii de baza: generare bruta, analiza si retroactiune (sau feedback). Mai intai, un algoritm elaborat produce note muzicale. Aceste note sunt trecute printr-un proces de analiza, care decide cat sunt de potrivite intr-un anumit context. in functie de rezultatele analizei, se raporteaza inapoi catre procesul de generare ce a fost bine, si ce trebuie imbunatatit. Acest ciclu se repeta pana cand materialul muzical analizat este considerat „acceptabil” ‚ moment in care este oferit utilizatorului uman.
  
Spre deosebire de toate aplicatiile similare, MAIDENS este dezvoltat de un compozitor, care abia ulterior a dobandit abilitatea de a programa computere. O consecinta directa a faptului este ca MAIDENS urmareste implementarea cat mai fidela a unor principii de compozitie muzicala, in loc sa forteze transplantarea unor modele pur matematice, si fara legatura cu domeniul muzical. Aceasta abordare a obtinut deja rezultate in directia scontata, muzica produsa de versiunea beta a programului fiind considerata de mai multi ascultatori, muzicieni sau nu, ca fiind foarte convingatoare.

MAIDENS se adreseaza in principal muzicianului non-tehnic. Exista, astazi, multi oameni de muzica ce stapanesc la perfectie teoria muzicala, armonia, polifonia, orchestratia, dar sunt pierduti in fata software-ului muzical contemporan, din ce in ce mai sofisticat. Pentru a evita acest lucru, MAIDENS nu necesita cunostinte extra-muzicale pentru a fi operat. Conceptele de baza cu care opereaza sunt de natura pur muzicala: intervale, durate, acorduri, linii melodice, etc.
  
MAIDENS este bazat pe o arhitectura elastica, si extensibila. Este alcatuit dintr-o aplicatie de baza, si un numar arbitrar de module. Acestea pot fi conectate cu baza, sau unele cu altele. Baza ofera functionalitati esentiale, ca de exemplu, afisarea, modificarea manuala, audierea si exportul partiturii muzicale in diferite formate. Modulele sunt responsabile pentru generarea, modificarea automata si analiza materialului muzical. Ca muzician, este suficient sa conectati modulele potrivite in locul potrivit, pentru a da ideilor dvs. muzicale premisa materializarii.
  
Toate cele de mai sus fac din MAIDENS un program de calculator usor de invatat si de integrat in rutina de creatie, si ii ofera postulatul unei vieti indelungate.

Programul MAIDENS are sanse sa schimbe pentru totdeauna modul de lucru al muzicianului profesionist. Daca aveti, direct sau indirect, de a face cu muzica, profitati de aceasta ocazie istorica, si contribuiti la aceasta schimbare. Pe langa faptul ca veti primi licentele de produs la pret redus (sau chiar gratuit), v-ati putea mandri si cu faptul ca ati contribuit la scrierea unui nou capitol din istoria muzicii.

22 august 2014

Despre Vortex si despre InnerSound #3

Am primit deseori întrebarea „ ce înseamna Vortex” în festivalul InnerSound? De unde ați pornit?
Am auzit-o sau citit-o de la candidații concursurilor de film sau fotografie, de la finanțatori, în interviuri.
Cei care au intuit instant au fost muzicienii.
Explicatia este foarte simplă.
Muzica este arta care se joacă cu timpul, îl expandează sau îl comprimă, îl transformă în fel și chip până când, la finalul audiției, ajungi să trăiești în altă dimensiune, modelat sufletește în funcție de desfășurarea sonoră la care ai asistat.
Este un fenomen care s-a întâmplat odată cu primele sunete auzite pe pamant. Un fapt care transcende epocile muzicale, care guvernează orice stil - muzica gregoriană, a Renașterii, Barocul, Clasicismul Romantismul, Modernitatea și Contemporaneitatea.
Atracția definitivă spre interiorul sunetului, vârtejul emoțional din care nu poți ieși, dar  la capătul căruia devii altul, acestea sunt artibutele Vortexului muzical la care oamenii se supun de bună voie atunci când ascultă muzică clasică, indiferent de epoca istorică în care aceasta a fost scrisă.

Artele au proprietatea de a fi construite după aceleași principii ideatice, chiar dacă în maniere diverse, cu tehnici fundamental diferite.
 În final,  contează frumusețea actului artistic și apoi percepția transformării  interioare.
 Este ceea ce au știau de fapt toți care ne-au trimis materiale la concursurile de film și fotografie, cei care au trimis propuneri de performance-uri  și concerte, toate grupate în jurul ideii de spirală care absoarbe energia creatoare, pentru a putea savura transformarea, drumul, devenirea și apoi , la sfârșit, eliberarea din chingile controlului absolut pe care il exercită artistul asupra publicului, pentru a putea intra în contact cu propriile trăiri.

InnerSound New Arts Festival este un festival eminamente muzical,  care deține inedita  proprietate de a aduna în jurul sunetelor artele vizuale în multiplele lor manifestări. De la muzica Renașterii până la experimentul live, vortexul sonor  va ajuta privitorul să înțeleagă și vortexul vizual.
InnerSound este o poveste despre curajul de a crede că arta prezentului dictează spiritualitatea acestei epoci, fie că este vorba de interpretări contemporane ale unor lucrări consacrate, fie că e vorba despre numeroase prime audiții absolute sau  idei tari din știință - Univers, Materie și Antimaterie-, filosofie și umanism- cum este chestionarea agresiunii față de grupuri sociale diferite prin decodificarea emoțiilor în sunete  cu ajutorul programării - toate acestea transpuse în performance-uri și prezentări.


Despre public? Ei bine, suntem norocoși că trăim în România, un spațiu unde efervescența artistică și de idei este atât de ridicată încât abia putem cuprinde tot ce se întâmplă.
 InnerSound are ceva de oferit pentru fiecare. Muzică clasică și modernă pentru melomanii ce frecventează obișnuit sălile de concerte, muzică contemporană pentru toți cei care vor să știe ce se compune și cum se compune în 2014, expoziție de fotografie pentru cei care iubesc suportul  hârtiei, visuals mesmerizante pentru cei pasionați de tehnologie, performance-uri pentru iubitorii dansului și sincretismului, și, desigur, unic în România și implementat la InnerSound, seara de scurt metraje de film mut, cărora compozitorii le scriu muzică de cameră, interpretată live, în timp real, sub bagheta celui mai bun dirijor tânăr al ultimilor ani.

 Nu doar tema InnerSound este Vortex. Ci tot ce s-a întâmplat în primii ani și tot ce se întâmplă în aceste 4 zile fermecate reprezintă o poartă spre entuziasm, spre imaginație, spre profunzime, spre inovație, spre culoare, spre introspecție , spre visare  și spre joacă foarte foarte serioasă.
Se va înțelege de la primele acorduri.








12 august 2014

Bucăți de adevăr

  1. Copila e pe undeva pe munte, nu știu exact unde (cu adulți, aleg eu să nu verific  secundă de secundă :) )
  2. Copilul e pe stradă, nu știu exact unde, dar se aude.
  3. Iubirea are aproape șapte ani zice dă-mi 1 leu 70, și dacă iau cornet îl lingem împreună.
  4. Depresia este încă stigmatizată și ridiculizată, pentru oameni slabi, pentru fraieri sau pentru egoiști cică. No comment.
  5. Aici e super lună în fiecare an, dar ce bine că nu am teleobiectiv.
  6. InnerSound.
  7. Nu știu să vând, doar să dau
  8.  Mie nu-mi mai vine să scriu pe subiecte HOT, de aia bate vântul pe aici.
  9. Nu oricine scrie despre subiecte HOT înseamna că scrie și bine :) 
  10. N-am poză azi.

10 august 2014

Toamna, devreme.

În mine a fost  toamnă tot anul. Ploaia continuă : o consecință, un paravan neverosimil în fața vieții și a lumii.





15 iulie 2014

Un personaj la malul marii

Plaja mică din 2 Mai nu e chiar așa pentru oricine. E locul unde mergeau dintotdeauna nudiștii, acuma e foarte amestecat si ușor neplăcut din cauza asta, mă gândesc că textilele au loc mai bun pe plaja mare.
 În fiecare an apare câte un personaj interesant.
 Anul ăsta e nea Ion Toader, pictor de pe lângă Tulcea, care stă și lucrează zi lumină în bătaia soarelui.
Subiectele sunt fascinante: Masa Tăcerii cu vreo 22 de scaune, un hublou floarea soarelui prin care se văd o apă și o barcă, încadrate de mere pere și inimi, lac cu nuferi, plus diverse alte coloraturi pe care le vinde.

După câteva zile de povești. a rămas să ii fac câteva fotografii. Tocmai termina un tablou mai altfel, care amintește de epoca de aur a Balcicului. L-am întrebat de ce nu continuă așa și mi-a răspuns foarte franc, nu se vinde, dumnevoastră doamnă tânără înțelegeți mai bine, dar oamenii vor să vadă ceva clar, colorat, flori, mere, pere....dacă le arăt așa ceva spun că nu se vede nimic clar acolo!!

Nea Toader a rezumat perfect multe adevăruri în această frază simplă.
Sper să fie sănătos și să reușească să stea până în septembrie la malul mării. Dacă treceți pe acolo, poate îi duceți o cafea. Sau orice. E genul care dă și cămașa de pe el.

 Cu tablourile.

 Mere, pere...


Pânza cu atmosferă de Balcic.
 © Sabina Ulubeanu 2014

10 iulie 2014

Între timpuri

Nu e vacanță de-adevăratelea, niciodată nu e.
 e un timp stingher  între două compoziții, două valuri, o sesiune de alergat pe faleză, o plimbare prin sat și o stare quasi normală, căci ei s-au adaptat și deja plictisit de atâta aer și soare și chiar ploaie și de data asta nu s-au îmbolnăvit deloc, niciunul, sper așa să le fie toată vacanța.


Și totuși, așa cum nu e ce scrie oficial că e, timpul curge altfel la 2 Mai, înr-o oră se petrece o zi și sunetele se amplifică și mirosul se ascute.
de fiecare dată sperăm ca vacanța să ne aducă ceva, nu știm ce, dar secretul e probabil să trăim cu aceeași plăcere orice clipă a vieții, dacă sănătatea ne-o permite.


între zile, între nopți, între rațiune și sentiment, atenți la frumusețe și tot ce e bun în jurul nostru și mai ales în noi.





28 iunie 2014

Summertime

Căci mai ales vara nu prea e voie sa exiști de-adevăratelea.
Trăim într-o lume care nu are timp de problematici personale, le ascunde bine înăuntrul cutiilor de beton până când chiar și acolo nu se mai văd, eclipsate de exteriorul mereu în renovare.
Grămezi de deadline-uri, activități surogat și rutină inevitabilă, doar doar se îngroapă mai temeinic orice tristețe, devine tabu, indezirabilă  social din teama irațională ca ar putea fi transmisibilă.
Vai și amar de acela care își acordă luxul de a nu părea fericit încontinuu. Excluderea e iminentă și conversațiile devin condescendente, de altfel identic și pentru cel ce îndrăznește să jubileze de-adevăratelea. Trăirile puternice au devenit de-a dreptul indecente, chiar de sunt nuanțate estetic ori înțelept, fără  agresivitate.
Se confundă grav exprimarea emoțiilor cu dorința de rezolvare a lor. Când de cele mai multe ori  un schimb generos de idei, nu de probleme personale,  e de-ajuns ca să poți deschide ochii mai liniștit a doua zi.
Melancolia și bucuria nu sunt niște molime. Nu suntem depresivi dacă suntem lucizi și ne analizăm limitele, nu suntem exaltați dacă vedem frumosul din jur.  Nu e nevoie de sfaturi și nici de verdicte pentru „normalizare”. Ci doar de reflexii adevărate ale sinelui când ne uităm în ochii interlocutorilor.

Miroase în jur a vacanță și a nerăbdare. Aici la etajul 2 se scrie însă o poveste despre renunțare și hotărâre, despre nostalgie și furie, codificate, fără miros, cu gust dulce amărui.



26 iunie 2014

Cum se scrie muzica pentru film mut :)



18 iunie 2014

Ghe și mama lui la final de an

Fiul: fericit că vine vacanța, ușurat ca s-a terminat cu școala cea grea, vrea mai repede la mare.
Mama: fericită că vine vacanța, ușurata ca s-a terminat scoala cea grea, vrea sa plece ăștia mai repede la mare ca să compună :)

Fiul: un pic maturizat, un pic mai melancolic uneori, încă neadaptat la gândirea în „cutiuțe”.
Mama: un pic mai reflexivă, un pic mai retrasă, încă neadaptată la gândirea în „cutiuțe”.

Fiul: aceeași privire îngăduitoare către lume, aceeași contemplație, aceeași generozitate.
Mama : aceeași revoltă, aceeași continua autoînvinovățire, aceeași hipersensibilitate.

Fiul: din ce în ce mai frumos și mai fotogenic
Mama: din ce în ce mai dornică să arate la toată lumea cele de mai sus.

Fiul: el și restul chiar dacă perfect ok și el alături de restul.
Mama: încă nu are o poziție clară în legătură cu aceasta.



11 iunie 2014

Performance InnerSound la metrou :)

Echipa directoriala si artistii piloni InnerSound au fost invitati de Institutul de Arte sa realizeze un performance la metrou, folosind pianina „Play Me” si recuzita proprie :)




31 mai 2014

Points of view

Sofia,  saptamana asta.
Acum cateva zile era sa se certe cu profa de desen. Ii spusese ca trebuie sa deseneze contururile cu negru.
„Eu nu schimb, nu „trebuie” nimic, desenul meu ramane asa cum l-am vrut”
„Bine da sa stii ca as putea sa-ti dau 9”
„Ridicat din umeri”
 I-a dat 10 , dar....acest trebuie ne ucide.
„vine , ia pensula si picteaza pe picturile copiilor. La mine nu, n-am lasat-o niciodata”


Right Click on image/view image/mariti,  pentru detalii. Nu, nu sunt cele cu pricina, sunt asa, de-ale ei. Ultimul nu e terminat




29 mai 2014

Anat Spiegel


Behind Anat' voice lives a colourful amazing world. She is warm, electric, tough, relaxed, precise or fuzzy, intelligent and wise behind the coolness of her smile.

24 mai 2014

Era al 12-lea ceas

Era al 12-lea ceas în noapte când parca toate stelele au obosit de-atâta fugă și-au coborât pentru o clipa de răgaz. Din oftatul lor abia auzit și nonșalant a ieșit un pic de lumină.

© Sabina Ulubeanu 2014

Acum e  ora 9 și, una câte una, steluțele rezistente la ploaie dispar într-un sac negru de menaj.
Știau bine că sufocă  trandafirii, următoarele staruri pe cerul verii.

Fără meschinărie, fără dozaj calculat, doar strălucire spontană și, cu ultimele puteri, la cerere, atâta cât e dat să fie.

21 mai 2014

Contemplatie

Sau un eufemism pentru ce ar numi unii depresie, altii lene sau rasfat.
Eu i-as zice impacarea cu introvertirea.







9 mai 2014

azi ploua gri in culori

si foarte foarte tare.



© Sabina Ulubeanu 2014

Call for Photos la InnerSound New Arts Festival



5 mai 2014

Crud si taios

E atat de gri aerul, atat de verde pamantul si atat de infrigurat cerul incat se simte fiecare pas ca o muscatura ascutita de iarna care  ataca scurt si eficace.
Iar acum 2 zile a mirosit pentru prima data anul asta a vara, dupa ploaie.
E frig, vant si greu.

29 aprilie 2014

Maria Chifu

Pe Maria o cunosc demult, din negura timpului, pe când eram eleve de liceu. Am reluat legătura de câțiva ani foarte frumoși, în care colaborăm minunat în toate proiectele de muzică contemporană.
Maria Chifu este fagotistă, profesoară la Conservator, membră a Seducant și Sonomania, ansambluri deja consacrate  pe muzica nouă și nu numai, Maria dansează în timp ce cântă la fagot, joacă și cantă vocal și în general apariția ei pe scenă captivează în orice situație.

 Astăzi am filmat în echipă la WASP un promo pentru primul festival de arte contemporane și tradiții românești în Olanda.

 Până să vă arătăm rezultatul,  așa am văzut-o eu pe Maria, cu puțin timp înainte să trecem la treabă.