1 octombrie 2013

Educatie si regulamente

Am deschis blogul si l-am lasat asa jumatate (3 sferturi) de zi. Timp in care desigur, am facut multe alte lucruri. Concrete, mici, dar din cele care compun partitura vietii. Si intrebandu-ma totodata daca are sau nu rost sa scriu.
Daca vocea mea nu va fi doar inca una din corul vaicarelilor..sau in cel mai frumos caz, acompaniatoare a vreunei cafele de dimineata sau de dupa amiaza ploioasa, in care se rasfoieste internetul.

Si totusi, nu pot sa tac.
Si cred ca niciun parinte nu ar trebui sa taca.
Nu, nu ma voi referi la vreun scandal monstruos, sau la vreo situatie iesita din comun. Nici la banii pentru atatea materiale auxiliare...nici la altele de genul acesta, indelung dezbatute.
Ci la un simplu si totodata extrem de vital aspect al vietii de scolar in Romania.
La faptul ca educatia copiiilor in scolile de stat nu presupune centrarea pe elev, ci pe sistemul oficial pe care il reprezinta...

Clasa pregatitoare a lui Gheorghe e pana acum o surpriza destul de placuta, pentru ca etichetatul meu anxios si necooperant (cred ca va amintiti episodul neplacut de la evaluarea din aprilie)  e unul dintre cei mai cuminti si activi copii din clasa lui, si ne plange dimineata ca vrea mai repede la scoala si e trist ca acuma, racit, cu tuse si la cod portocaliu de vijelie nu l-am trimis in clasa.
Sofia pare sa se descurce in primele saptamani de clasa a 5-a, o clasa cu un nivel extrem de ridicat, nu stiu daca va fi de premiul 1 la olimpiadele de matematica, dar cu siguranta va fi bine, a inceput cu note de 10 si sper sa aiba resurse de energie pentru un prim an cu multe schimbari pentru ea.
Sunt mandra de ei, de amandoi. Desi crescuti foarte liber, au capacitatea de adaptare buna si o anume intelepciune pentru care nu stiu daca avem, noi parintii, vreun merit.

Ceea ce ma ingrijoreaza este , in ciuda adaptabilitatii lor, increngatura in care trebuie sa supravietuiasca.
Aceste randuri mi-au fost provocate de banala si extrem de lunga citire a regulamentului de ordine interioara, la sedinta cu parintii.
Care e un sir interminabil de posibile infractiuni savarsite de copii (inteleg si nu contest), si un sir chiar mai interminabil de....sanctiuni. De metode prin care scoala se apara impotriva oricarei raspunderi. Am asteptat jumatate de ora pana sa aud cuvintele magice „ se contacteaza parintii”. Alte 15 pentru o singura mentionare a si mai magicului „se consulta psihologul scolii”. Si asta doar la agresiunea verbala, la cea fizica prima pedeapsa e 3 puncte scazute la purtare, apoi mutare disciplinara, apoi politie.
Apoi, a urmat un sir inspaimantator de intrebari cu privire la concursurile scolare. La goana dupa diplome. La nedumeriri de genul„ daca copilul meu are media 8, de ce sa nu se duca la Olimpiada?, adica la ideea de competitie total prost asimilata. Indreptata spre adunarea de distinctii mai mult sau mai putin importante, si deloc spre ce si cum stie copilul. ca si cum vorbim despre un produs pe care mai tarziu trebuie sa-l vindem, asa ca adunam acreditari.

Sa nu fiu inteleasa gresit. As fi foc si para daca ai mei copii ar fi agresati si nu s-ar intreprinde nimic in privinta asta.
Dar sunt si mai foc si para pentru faptul ca scoala nu cauta cauzele, ci doar pedepseste efectele.
 Si asta la nivel declarativ, oficial.
 Da, nu sunt bani, nu sunt resurse. dar tu, ca institutie, sa nu pui in prim plan copilul ca fiinta intreaga, complexa, macar la nivel de regulament interior, mi se pare cea mai crunta dintre toate cruntele realitati ale invatamantului romanesc. Pe scurt, din punct de vedere oficial, educatia academica e complet rupta de ceea ce ne face sa fim oameni: compasiunea, curiozitatea fata de celalalt, puterea de a fi direct, sincer, interesul real fata de cel de langa tine. Dimpotriva, cum spune Solomon Marcus, aceste porniri firesti sunt rapid omorate, ridiculizate. Repet, deja de la nivel declarativ, oficial!

Sper ca in realitate, lucrurile stau un pic altfel.
Sper ca pana la urma sa primeze faptul ca suntem toti cu doua urechi, un nas si o gura, si avem un scop comun, sa facem lumea mai buna prin copiii nostri.
Nu de alta, dar n-am sa pot considera vreodata ca profesorul nostru-stapanul nostru. N-am considerat-o nici cand am fost eleva sau studenta, nici cand am predat, cu atat mai putin cand e vorba de ce am mai drag pe lume.
 De ce?
 Pentru ca cel mai mult in viata conteaza integritatea emotionala.
 Stima de sine.
 Increderea si atasamentul.
 Toti factorii care fac un om sa fie OM, adica sanatos pe dinauntru, deschis, disponibil afectiv si intelectual.
De aceea, ceva aparent minor, cum ar fi  ca un regulament oficial sa puna in prim plan lista de sanctiuni in defavoarea consilierii, mi se pare devastator. Contrazice in cele mai intime aspecte notiunea de educatie. Si e simptomatic pentru tot ce se intampla in societate: de la scoala la strada si la diverse institutii.
E unul dintre putinele cazuri in care, bine aleasa,  forma ar putea sa se rasfranga asupra fondului. Pentru ca luat in sine, individual, profesorul roman nu e un monstru. Ba dimpotriva.  Profilul profesorului roman obisnuit  e acela al unui om infrant de viata, blazat, desi inteligent. Doar cei ce se suie in capatul lantului trofic al invatamantului emana bunastare. Bunovointa doar cei care traiesc din alte resurse decat scoala, ori dispun ei insisi de resurse emotionale extinse. Pasiune din ce in ce mai putini.
Si de multe ori din aceea caraghioasa, care implica 100 de diplome si „cel mai bun produs, elevul X”.

 E trist, pentru ca tot ce intalnim in viata ne influenteaza.  Tot ce facem e intersectia multiplelor interactiuni pe care le avem cu ceilalti. Sigur, succesul ramane personal, dar tot restul, infinit mai consistent, nu ne apartine 100%. Suntem interconectati vrand nevrand si , pana nu putem alege singuri, relationam in scoala.

 Dupa primele trei zile, mi-am intrebat copila ce impresie i-au facut profesorii. Mi-a raspuns usor ironica: Mama, tu nu stii ca la inceputul anului toate doamnele sunt dragute?

Poate ca o abordare mai relaxata si naturala a ideii de greseala, de abatere, poate atentia indreptata inspre copil si nu inspre protectia scolii, spre interactiunea reala cu tinerii elevi  ar ajuta „doamnele” sa fie dragute tot timpul anului.

Stim ca nu sunt bani. Stim ca educatia este scumpa. Dar lipsa unei reale educatii ne va costa mult, incalculabil de mult mai scump.

6 comentarii:

  1. Sabina, nu-ti imaginezi ce e in spatele formei.Mi-am dorit sa predau, sa fiu profesor, fiindca din anumite motive mi-am permis sa muncesc cu drag pe banii aia putini. Nu sunt in Bucuresti. Sunt intr-un loc din tara unde un salariu de 5-10 milioane este esential pentru supravietuire. Intr-un loc unde coruptia si mizeria sunt realitati de la sine acceptate. Despre ce vorbim? Ce fel de oameni educa in acest loc niste copii care nu au de unde sa astepte educatie? Educatie este numai ceea ce vad la scoala! Nu iti poti imagina din ce mediu social provin elevii mei. "Parintii mi-au dat totul" este o afirmatie egala cu "Am bani de drum pana la liceu, am haine relativ decente si nu mi-e foarte foame".
    Ceea ce e grav e ca scoala (liceul) e si singurul lor loc de socializare, relaxare, distractie . Si totusi am de zis ceva. Regulamentul de ordine interioara, activitatile, respecta principiul "invatamant centrat pe elev", macar in forma daca nu si in fond. Si eu sper ca forma sa schimbe fondul.
    Am si eu copii mici si stiu cat conteaza oamenii pe care ei au sansa sa-i intalneasca in viata sub forma de educatori sau profesori.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cam stiu ce si cum, nu doar pentru ca am predat, dar pentru ca am in familia imediata profesori.
      Stiu si am asistat la multe povesti de groaza , consilii unde se dezbate cum sa se apere scoala si nici macar o singura secunda ce o fi patit bietul copil sa faca asa o nefacuta..
      Intr-adevar ca in zonele foarte sarace si implicarea e alta...sansa imensa pe care o poti avea ca profesor intr-un astfel de mediu e sa sadesti ceva in ei pe viata.

      Ștergere
  2. Si eu am acelasi gust amar dupa o prima experienta cu regulamentul gradinitei de stat. Copilul meu a inceput acum gradinita si am vrut sa-i facilitez o acomodare treptata. Evident nu am indraznit sa cer sa stau cu el, insa am vrut sa il iau mai devreme in prima saptamana, sa cresc treptat timpul petrecut acolo. Lucru care este contrar regulamentului care spune ca pot lua copilul numai in intervalul 13:00-13:30 (dupa masa pentru ca acum programul scurt este defapt program redus pentru ca masa este o activitate importanta, in opinia directoarei, gradinita este responsabila de insusirea unor obiceiuri sanatoase la masa). Mi se pare ca s-a pierdut complet scopul gradinitei, ca este pentru copii nu pentru institutie, ma intreb cum de regulamentul este facut strict numai pentru usurarea functionarii institutiei si nu pentru cei care o populeaza si o pastreaza vie si anume copii. Acomodarea usoara, faptul ca eu vreau ca baiatului meu sa ii placa gradinita este o copilarie, important este sa manace acolo si sa plece la ora fixa. Ma simt furioasa si neputincioasa, nu stiu clar de unde sa o apuc dar simt trebuie sa fac ceva.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Trebuie pur si simplu sa spui ca il iei cand vei tu si gata. Nu au ce sa-ti faca, indiferent de regulament.
      Eu unsa am fost mai drastica: Pe Ghe nu l-au alsat sa puna paine in ciorba, asa ca nu a vrut sa se mai duca la gradinita. Asta la 4 ani. I-am zis educatoarei care a fost motivul copilului, nu ca sa o determin sa faca aea altfel, ci ca sa il explic pe el. cand mi-a zis ca ea la gradinita ii pregateste pnetru viata....atunci m-am uitat frumos la sotul meu, el la mine, ne-am luat copilul si am renuntat. Nu avea niciun sens.
      Dar daca al tau s-a acomodat cat de cat, eu zic sa il iei mai devreme si gata, ii comunici ca asta e decizia ta si ca o sa mearga la program mai lung mai tarziu.

      Ștergere
    2. De luat l-am luat, ca am amenintat ca chem politia daca imi interzic accesul la propriul copil :) Insa a fost doar cu titlu de exceptie cu mari discutii cu directoarea. Ma deranjeaza ca trebuie sa depun atata efort pentru un lucru simplu, de bun simt, care nu incurca cu nimic activitatea celorlalti copii. Pentru situatia de acum gasesc eu solutii dar ma ingrozeste ideea ca de acum incolo, cel putin 15 ani de zile voi avea de dus lupta asta stupida cu sistemul de invatamant romanesc. Oare daca ne strangem mai multe mame cu niste cereri coerente ne-or baga in seama cei de la ministerul educatiei?

      Ștergere
  3. Am avut 2 copii in sistemul romanesc de invatamant si am avut norocul ca de 1 an de zile sa ne mutam in Germania.Am plecat foarte scarbita de asa zisele ,,invatatoare,,care asteaptau numai cadouri si tineau numai copii ,,draguti,, in brate.Una din fetitele mele a fost luata de par ca a gresit la o problema de matematica ca in loc de un minus a pus plus si cred ca asta spune totul despre sistemul bolnav si spagar din Romania.
    Primul lucru care l-au remarcat copii mei cand au inceput scoala in Germania a fost:,,Mami aici toti copii sunt egali si d-na nu face diferente si nu tine in brate pe nici un copil,,
    Aici se duc cu mare drag la scoala si sunt respectati asa cum ar trebui sa fie si in sistemul romanesc dar din pacate nu este.

    RăspundețiȘtergere